A VoIP telefonközpontoké a jövő?Tech

A VoIP telefonközpontoké a jövő?

Pontos adatok nincsenek, de az bizonyosan kijelenthető, hogy az üzleti VoIP szolgáltatások, VoIP telefonközpontok iránti kereslet folyamatosan növekszik a világban. Jelenleg az USA-ban 30-40%-ra tehető a VoIP technológiát használó vállalkozások aránya. Skype, WhatsApp, Facebook Messenger, Viber vagy Telegramm mind-mind olyan alkalmazások, amelyek VoIP technológiát használnak a telefonhívások, üzenetek továbbításához.
 

Mi az a VoIP telefonközpont?

  • A VoIP telefonközpont (Voice over Internet Protocol) egy olyan telefonrendszer, amely lehetővé teszi a hanghívások és más kommunikációs szolgáltatások használatát az interneten keresztül.
  • A VoIP telefonközpont hasonlóan működik, mint a hagyományos telefonközpont, azonban az adatokat az interneten keresztül továbbítja. Az internetes technológia lehetővé teszi a hívások széles körű elérhetőségét, valamint jelentős költségmegtakarítást is eredményezhet.
  • A VoIP telefonközpontok többnyire felhő alapúak. Ez azt jelenti, hogy az adatokat és az infrastruktúrát egy szolgáltató biztosítja, és a felhasználók az interneten keresztül férnek hozzá. Ez lehetővé teszi az üzleti igényekhez igazodó, rugalmas és skálázható szolgáltatás biztosítását.
  • Léteznek nem felhő alapú VoIP telefonközpontok is. Ezeket helyben, az ügyfél infrastruktúrájának részeként telepítik és üzemeltetik. Ezek a telefonközpontok egy helyi szerveren futnak, amelyen keresztül a hang- és multimédiás kommunikáció zajlik a hálózat felhasználói között.
 

Hogy működik pontosan egy VOIP telefonközpont?

A VoIP telefonközpontok az interneten keresztül továbbítják a hang- és multimédiás kommunikációt. A rendszer általában egy helyi vagy felhő alapú szerveren fut, és a hálózatban levő különböző végpontokkal kommunikál.
Alapvető működési elve, hogy a beszélő hangját a telefon mikrofonja felveszi, az analóg hangjelet digitális adattá alakítja, majd a VoIP telefonközpontba küldi. A VoIP telefonközpont ezután továbbítja a digitális adatokat a megfelelő címzettnek az interneten keresztül. Amikor a digitális adatok a címzetthez elérve a telefonja hangszóróján keresztül hallhatóvá válnak.
 

A VoIP telefonközpontok előnyei

A VoIP telefonközpontok általában rugalmasan és skálázhatóan üzemelnek. Ez azt jelenti, hogy új felhasználókat hozzáadni vagy meglévőket eltávolítani egyaránt egyszerűen megoldható.
A VoIP telefonközpontok használhatók hagyományos telefonkészülékekkel is, amelyeket VoIP-képes készülékekre lehet csatlakoztatni, de a rendszer általában támogatja a számítógépek és az okostelefonok használatát is.
 
A VoIP telefonközpontok általában számos további funkcióval is rendelkeznek, mint például:
  • hangposta,
  • hívásátirányítás,
  • konferenciabeszélgetés
  • és online folyamatokkal integrálhatók is.
 
Ezáltal lehetővé teszik a vállalatok számára a hatékony és korszerű kommunikációt.
A VoIP telefonközpontok előnyei közé tartozik a költséghatékonyság, a magasabb rugalmasság és az egyszerű telepítés, valamint az, hogy lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy különböző helyeken dolgozó munkavállalóikat egyetlen telefonszámon keresztül érjék el.
 
Ha egy vállalkozás a felhő alapú VoIP telefonközpont szolgáltatást választja, akkor a fizikai helyigény minimális, mivel a telefonközpontot távoli szerverek üzemeltetik. Ügyféloldalról csak internetkapcsolatra és IP-telefonokra van szükség a VoIP telefonközpont használatához. Az IP-telefonok általában asztali készülékek, és a fizikai helyigényük hasonló a hagyományos asztali telefonokéhoz.
 
A nem felhő alapú VoIP telefonközpontok előnye például a nagyobb adatbiztonság és a teljes irányítás a szolgáltatás felett. Azonban gyakran magasabb kezdeti költségekkel indítható és rugalmasságuk is korlátozottabb, mivel a rendszer terjesztéséhez és karbantartásához szükséges erőforrásokat a vállalatnak kell biztosítania. A nem felhő alapú rendszereknek a helyigénye is jóval nagyobb felhő alapú társaikénál.
 

A VoIP telefonközpontok hátrányai

Számos előnye mellett a VoIP telefonközpontnak ugyanúgy van hátránya, mint minden másnak.
  1. Minőség – A hangminőség a VoIP telefonközpontok esetében nagyban függ az internetkapcsolat minőségétől. A gyenge internetkapcsolat esetén a hangminőség csökkenhet, ami fülhallgatókból származó háttérzajt, a beszéd elmosódását, szakadozást vagy időbeli csúszást okozhat.
  2. Internetkapcsolat-kihagyás – Ha az internetkapcsolat megszakad, akkor a telefonkapcsolat is megszakad, és az ügyfél nem tud hívást fogadni vagy kezdeményezni.
  3. Teljesítmény - A VoIP telefonközpontokhoz szükséges hardver és szoftver is magasabb szintű lehet, mint egy hagyományos telefonközpont esetében, ami magasabb kezdeti költségeket okozhat.
  4. Biztonság - A VoIP telefonközpontok, különösen a felhő alapú szolgáltatások, általában biztonságosak, de mindig fennáll az adatlopás, illetve külső támadások lehetősége.
  5. Rendelkezésre állás - A VoIP telefonközpontok általában nagyon megbízhatóak, de az internetkapcsolat megszakadása vagy a szerverhiba megszakítja a szolgáltatás elérhetőségét.
 
Összességében a VoIP telefonközpontok számos előnyt kínálnak, de hátrányai is vannak. Ezek mérlegelésével kell kiválasztanunk a számunkra legmegfelelőbb szolgáltatást.