Mi a startup Közép-Európában?
Avagy a startup jelentése egy német egyetemi példán keresztül bemutatva
A startup cég jelentése kapcsán sokan sokfélét mondanak, de ha itt Magyarországon akarjuk megválaszolni a startup jelentése kérdést, Németország a minta. A startup cég jelentése ugyanis némileg mást jelent Amerikában, mint Európában. Ezért most vigyázó szemünket a Mannheimi Egyetemre Németország és Európa egyik legjobb felsőoktatási intézményére vetjük. Megnézzük, hogy Baden-Württembergben a gyakorlat szintjén mi is a startup, miben áll egy startup cég jelentése. Megnézzük azt is, mivel támogatja az egyetem ezeket a vállalkozásokat.
Mi a startup ideális környezete?
A Mannheimi Egyetem (University of Mannheim, Universitat Mannheim) 1967-ben alapított állami kutatóegyetem Mannheim városában. Az egyetem fő „karakterét” a gazdasági és társadalomtudományi profil adja – képzések tartamát minden esetben erős üzleti/vállalkozói irányultságú tartalmak átadása jellemzi. Az intézmény a világ legjobb 100 egyeteme között szerepel a gazdasági/pénzügyi, az 50 legjobb között a politikatudományi képzések tekintetében. Üzleti/gazdasági képzéseit a világ 10 legjobbja között tartják számon – nem véletlen az „európai Harvard” megnevezés.
Az egyetem közvetlen környezetét – Mannheim városát – erős innovációs kultúra jellemzi. A 10 000 főre jutó szabadalmak száma az egyik legmagasabb a világ városai között. Az egyetem mélyen beágyazott a helyi és nemzetközi hálózatokba; az üzleti/gazdasági világgal való szoros kapcsolata kiemelkedő jelentőségű. Nem véltelen, hogy mind a várost, mind Rajna-Neckar régiót fejlett startup-kultúra jellemzi. Az intézmény számos segítő szolgáltatást nyújt azoknak, akik a kutatási eredményeiket a piacon kívánják kamatoztatni. Nézzük, melyek ezek.
A startup jelentése a Mannheimi Egyetem támogató gyakorlatai tükrében
A Mannheimi Innovációs és Vállalkozói Központ 2012-ben jött létre. A Központban jelenleg 8 fő kutató és PhD hallgató dolgozik.
A központ célja a „képesség kultúrájának megteremtése a Rajna-Neckar Régió virágzó startup kultúrájának fenntartása és fejlesztése érdekében”. A Központ tevékenységi köre három pilléren nyugszik. Vállalkozói képzési tevékenységen, startup támogatáson, és „a tanulást a tudáscserét, az innovációt a képessé tevést elősegítő inspiráló környezet” megteremtésén. A központ egymással szoros összefüggésben álló céljai a következők.
Segítség nyújtása a Mannheimi Egyetem körüli és a Rajna-Neckar Régió startup ökoszisztéma fenntartásához/fejlesztéséhez.
A korai szakaszban lévő vállalkozások ösztönzése visszajelzések biztosítása által.
Az egyetem hallgatóinak képzése.
A hallgatók számára annak a lehetőségnek a biztosítása, hogy gyakorlati keretben tapasztalják meg a vállalkozói létet.
Támogatás nyújtása a hallgatók startup aspirációinak kiteljesítésében.
Platformot képezni a fiatal vállalkozók, a jövőbeli vállalkozók, a hallgatók, és a befektetők között.
Célzottan támogatni a startupokat iránymutatással, tanácsadással.
Gyorsítóként funkcionálva elősegíteni az új vállalkozások létrejöttét.
Mentori szolgáltatás
A Központ mentori szolgáltatásában az egyetem hallgatói/kutatói, valamint az egyetem alumnusai részesülhetnek. A szolgáltatást az Absolventum Mannheim szövetség végzi. A Mannheimi Egyetem alumnusait tömörítő szövetség 7000 tagja közül kerülnek ki a mentorok. A Központ által „nyújtott” mentori szolgáltatás tehát „kiszervezve” realizálódik. Mentornak bárki jelentkezhet, aki tagja a szövetségnek.
A mentorálásra jelentkező mentorjelöltek és a mentorált-jelöltek érdeklődésük/szükségleteik szerint kerülnek társításra. A mentori kapcsolat egy együttműködési megállapodás mindkét fél általi aláírásával veszi kezdetét. A dokumentumban meghatározzák a mentorálás kezdetének és végének dátumát. Továbbá a mentor a felsorolt mentorálási tartalmak és kommunikációs formák közül kiválasztja azokat, amelyeket relevánsak és megvalósíthatónak gondol. A választható tartalmak a következők.
hálózatok elérhetővé tétele, hálózatosodás;
bevezetés az üzleti/vállalati kultúrába;
szakmai és karriertervezés;
tanulmányi tanácsadás;
tézis-szupervízió;
gyakornoki pozíció keresése;
szeminárium/workshop részvétel;
bevezetés egy cég mindennapos működésébe;
társas és kommunikációs készségek fejlesztése;
vezetői képességek fejlesztése;
erősségek és gyengeségek azonosítása;
segítségnyújtás a tudományos karrier beindításában;
a munka és a szabadidő közti egyensúly megteremtése;
személyes ügyekben történő segítségnyújtás;
kulturális fejlesztés;
Látható tehát, hogy a mentorálás nem csak kifejezetten a vállalkozóvá válás/a kutatási eredmények piacosítását igyekszik támogatni. A rendszer a mentori tevékenységet a legszélesebb tevékenységi körben értelmezi. A szolgáltatás ezzel igen széleskörű támogatást jelent, aminek opcionális része a vállalkozás-indításban történő segítségnyújtás.