SEO alapfok: avagy így működik a Google kereső

A SEO (keresőoptimalizálás) az az eszköz, amely beteljesíti minden webhely végső álmát, a Google keresőben való előkelő pozícióban történő megjelenést.
Az előkelő pozíciók alatt természetesen az első oldalon megjelenő találatokat értjük, hisz valljuk be, az emberek túlnyomó többsége nem veszi a fáradságot arra, hogy megnézze a Google-keresés második oldalán megjelenő webhelyeket.
De hogyan érhetik el ezt a célt – előkelő pozíciókat – maguknak a webhelyek?
Nos, ehhez először is azt kell megérteni, hogy működik a Google, ezért az alábbiakban a kereső működését mutatjuk be, és néhány alapvető SEO trükköt is közzéteszünk.
 
Mit akarunk, és miért akarjuk?
 
Számos kutatás kiderítette már, hogy az emberek általában nem lépnek át a Google második oldalára, amikor kereséseket végeznek. Csak akkor kattintanak át, amikor nagyon kétségbeesetten keresnek valamit. Tehát ez azt jelenti, hogy ha azt szeretné az ember, hogy webhelye online látható legyen, akkor abból kell kiindulnia, hogy a második oldalon megjelenő site-ok lényegében láthatatlanok. A SEO célja tehát az, hogy a site legalább az első oldalon jelenjen meg a Google keresőjében, éspedig azért, hogy minél több fizető vendégeket vonzzon be. Igen ám, de ehhez elsősorban ismerni kell a keresőmotor sajátosságait – azt a folyamatot, amelyen keresztül a site-ok a rangsorban elfoglalt helyüket megkapják.
 
Nincs élet a Google-ön kívül, vagy ha van, nem olyan
 
A legfontosabb dolog, amit meg kell érteni a Google-lal kapcsolatban, hogy az nem egyenlő az internettel, hanem csak egy keresőmotor. Vagyis, ha egy site nem jelenik meg a Google találatok között, az nem jelenti azt, hogy nincs jelen (nem elérhető) a site az interneten. Vagyis egy webhely anélkül is látogatottságot szerezhet, hogy akár egy darab kulcsszóra megjelenne a keresőben – csak tanácsos láthatónak lennie (ha mindent meg akar tenni azért, hogy profitábilis legyen). Ezt fontos mindenekelőtt leszögezni. Most pedig nézzük meg, hogyan működik a Google!
 
Hogyan működik a Google keresés?
 
Valójában a Google nem tesz mást, mint botokat küld ki, melyek automatikusan felkeresik az internet minden oldalát, előnézetet készítenek róluk, majd rögzítik őket egy hatalmas adatbázisban. Ennek a térképezési folyamatnak a lényege, hogy a Google áttanulmányozza a webhelyek oldalain található szavakat és egyéb tartalmakat, például fényképeket, videókat, hanganyagokat és így tovább, annak érdekében, hogy képes legyen eldönteni az oldal konkrét témáját.
 
Ezen összegyűjtött információk alapján a Google „kitalálja”, mely webhelyek jelenjenek meg, milyen sorrendben a keresősávba beírt kulcsszavak esetén. A nap végén a Google algoritmusai kitalálják, hogy az interneten melyik oldal a legfontosabb és a legjobb egy adott kulcsszó szempontjából, és azt sorolják az első helyre, azon az alapon, hogy a felhasználók ezeknek a site-oknak nagyon fognak örülni. A második legfontosabb/legjobb oldal jelenik meg a második pozícióban és így tovább. A webhelyeket listázó találati oldal Search Engine Results Page (SERP) néven ismert.
 
Alapszintű SEO tanácsok a Google keresőben való megjelenéshez
 
Miután megértettük a keresőmotor működését, mélyedjünk el kicsit abba, hogy mit kell tenni alapszinten ahhoz, hogy egy site megjelenjen a keresőben.
Először is meg kell győződni arról, hogy webhelyét a Google indexelte-e, felvette-e az adatbázisába. Ehhez nem kell mást tenni, mint beírni a keresőmezőbe a site:domainevem.com címet, ügyelve arra, hogy a domainnevem.com címet értelemszerűen az eredeti domain nevére kell cserélni.
Abban az esetben, ha látható a webhelye a listában, az azt jelenti, hogy a Google látja a site-ot, és rendszeres időnként felkeresi majd, hogy ellenőrizze a végrehajtott különféle frissítéseket.
Abban az esetben, ha webhelye nem látszik a listában, vagyis nincs indexelve, ide kell elküldeni az URL-jét: http://www.google.com/addurl. 1-2 héten belül a Google felkeresi és katalógusba veszi a site-ot.
 
Fontos, hogy a Google csak azokat a webhelyeket jeleníti meg, amelyek – szerinte – fontosak a felhasználók által keresett kulcsszavak szempontjából. Éppen ezért a leglényegesebb kezdő lépés annak biztosítása, hogy webhelye oldalának tartalma legalább részben egyezzen azokkal a kulcsszavakkal, amelyeket a közönség beír a keresőmezőbe. Abban az esetben, ha nem így van, tehát a site-on lévő tartalom nem tartalmaz keresőszavakat, a Google nem fogja megjeleníteni semmilyen kulcsszóra az oldalt – a site potenciális látogatóktól esik el.
Következő dolog, amit meg kell érteni, hogy ha egy webhely nem látszik a Google Keresés első oldalán, ez nem jelenti azt, hogy máshol sem jelenik meg. A találati lista alján lévő „Következő” gombra kattintva eljuthatunk a 2. oldalra, ahol lehet, hogy szembe találkozunk a site-unkkal. Ahhoz azonban, hogy a webhely az az első oldalon, azon belül is, az első három találat között legyen mindezt tudni még nem elég – ennél a pontnál jön be a képbe az emelt szintű SEO (linképítés, tartalomírás, technikai optimalizálás) szükségessége – amelynek elvégzése mezei halandók által nem biztos, hogy megugorható feladatot jelent – vagyis olyan műveletek összességét, amelyeket érdemes profi ügynökség közreműködésével elvégezni.